tirsdag 11. juni 2013

Y-stolen - en vakker klassiker



Den klassiske Y-stolen også kalt Wishbone chair ble designet av Hans J.Wegner så tidlig som i 1949. Wegner (1914-2007) var en av Danmarks største designere gjennom tidene.

Y-stolen er i massivt tre og har et flettet sete i papirgarn. Den er klassisk, vakker og skulpturell og passer inn i de fleste interører. Stolen er en av mange som Wegner designet.  Den har fått ikonstatus og har stor samlerverdi.

Den sorte utgaven er min favoritt, men jeg liker den også godt i lys eik. Jeg hadde ikke hatt noe imot å hatt noen av disse rundt spisebordet mitt, men må nok nøye meg med noe i en litt annen prisklasse!

Bilder: 1. Jonas Ingerstedt, 2. Norm architects, 3., 4., 5., 6., 8. Via Pinterest, 7. House to home

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar